dedykowane artykuły POS (baner)

 

baner_-_oferta_promocyjna

 

Drukarnia UV

 

projektowanie i produkcja POS częste pytania)

 

Słownik pojęć branży art. POS

słownik pojęć branży art posArtykuły POS – Słownik pojęć

W branży reklamowej stosuje się dużo rożnych nazw, pojęć i zwrotów które nie muszą być zrozumiale dla wszystkich, szczególnie dla osób które na co dzień nie pracują w branży artykułów POS.

W związku z tym przygotowaliśmy słownik pojęć który w prostym i zrozumiałym dla każdego językiem, tłumaczy znaczenie słów, określeń i terminów branżowych.

Poniższy słownik zawiera najważniejsze i najczęściej używane słowa, określenia i zwroty występujące w branży artykułów POS.


Apla

w poligrafii aplą nazywamy jednolitą powierzchnie zadruku (np najpierw drukujemy na białym materiale aple na całości np żółtym kolorem a następnie wykonujemy wydruk docelowy).

[collapse]
ATL

(z ang. Above The Line / z pol. powyżej linii) – oznacza strategię działań marketingowych prowadzonych w mediach tradycyjnych typu – telewizja, radio, prasa, plakaty, reklama zewnętrzna (ang. outdoor), reklama wewnętrzna (ang. indoor) itp. ATL określa się również działania reklamowe do szerokiej grupy odbiorców docelowych (nie do końca jesteśmy w stanie określić profil odbiorcy do którego dotrą takie działania reklamowe)

[collapse]
Bigowanie

(niem. – zginanie) – proces introligatorski polegający na ułatwieniu zginania materiału w określonym i zamierzonym miejscu materiału. Bigowanie oznacza wykonywanie na papierze lub kartonie specjalnych wgnieceń. Wgniecenia te mają za zadanie ułatwienie, a właściwie umożliwienie, odpowiedniego zgięcia kartonu lub kartki [1]

[collapse]
Brief

podstawowy dokument zawierający zestaw informacji użytecznych w procesie tworzenia kampanii reklamowej. Zawarte w nim informacje najczęściej dotyczą odbiorców reklamy, głównych celów kampanii, analizy rynku, budżetu, idei i pomysłów związanych z realizacją projektu. Precyzuje i określa zadania stawiane agencji reklamowej. [1]

[collapse]
BTL

BTL (ang. below the line) – działania reklamowe skierowane do konkretnego klienta niebędące reklamą w środkach masowego przekazu. Nośniki reklamy BTL są skierowane głównie do detalistów i konsumentów i noszą nazwę materiałów POS (ang. point of sales) lub POP (ang. point of purchase). [1]

[collapse]
Cenówki

Cenówki to produkty pomagające w lepszej ekspozycji cen, ulotek lub opisów produktów w miejscach sprzedaży. Są tanim i praktycznym rozwiązaniem które można zastosować w wielu miejscach, od sklepów spożywczych po salony kosmetyczne, sieci handlowe i biura. Cenówki najczęściej wykonywane są z plexi, PCV lub PET-a. Wzory i rodzaje cenówek które produkujemy można obejrzeć na TEJ stronie.

[collapse]
CMYK

Skrót od ang. CYAN, MAGENTA, YELLOW, BLACK; jest to zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku kolorowym w poligrafii.

[collapse]
CNC

CNC jest to określenie plotera frezującego. Technologia CNC umożliwia precyzyjne wycinanie jak i grawerowanie i frezowanie tworzyw oraz drewna i aluminium.

[collapse]
Cromalin

inne określenia – proof, matchprint; pojęcie to oznacza próbny wydruk publikacji przygotowywanej do druku

[collapse]
Display

Displaye reklamowe to formy reklamowe które mają za zadanie zaprezentować oraz przyciągnąć klienta i zainteresować prezentując promowany produkt lub aktualną promocje. Displaye najczesciej wykonujemy m.in. z PLEXI, PCV, HIPSU czy PET-a. Przykładowe display-e reklamowe można zobaczyć na TEJ stronie.

[collapse]
DPI

z ang. dots per inch czyli liczba plamek przypadająca na cal długości. Jednostka stosowana do określenia rozdzielczości drukarek, ploterów, naświetlarek itp. Pojęcie to jest bardzo rozpowszechnione i często stosowane także, jako potoczny zamiennik określeń pokrewnych: ppi (pixels per inch – pikseli na call) czyli jednostek rozdzielczości obrazów bitmapowych.

[collapse]
Druk solwentowt

Druk solwentowy, wydruki solwentowe – sposób druku w ploterze atramentowym, w którym typowe atramenty na bazie wodnej zastąpiono pigmentowymi atramentami solwentowymi (na bazie rozpuszczalników organicznych). Druk solwentowy można stosować wobec wszystkich podłoży z zawartością PVC, a w szczególności stosuje się go wobec podłoży nieprzyczepnych dla atramentów wodnych. Praktyczne zastosowania druku solwentowego to wszelkie wydruki wielkoformatowe oraz odporne na czynniki zewnętrzne w dłuższym czasie (do kilku lat). Atramenty solwentowe są odporne na wiele czynników łącznie z promieniowaniem ultrafioletowym i na ogół nie wymagają laminowania. Ich wadą jest mniejsza precyzja niż dla atramentów wodnych, co jednak przy druku wielkoformatowym nie stanowi przeszkody (dla druków średnioformatowych oglądanych z bliska stosuje się zamiast pigmentowych atramentów solwentowych wodne atramenty pigmentowe). [1

[collapse]
Druk solwentowy

Druk solwentowy, wydruki solwentowe – sposób druku w ploterze atramentowym, w którym typowe atramenty na bazie wodnej zastąpiono pigmentowymi atramentami solwentowymi (na bazie rozpuszczalników organicznych). Druk solwentowy można stosować wobec wszystkich podłoży z zawartością PVC, a w szczególności stosuje się go wobec podłoży nieprzyczepnych dla atramentów wodnych. Praktyczne zastosowania druku solwentowego to wszelkie wydruki wielkoformatowe oraz odporne na czynniki zewnętrzne w dłuższym czasie (do kilku lat). Atramenty solwentowe są odporne na wiele czynników łącznie z promieniowaniem ultrafioletowym i na ogół nie wymagają laminowania. Ich wadą jest mniejsza precyzja niż dla atramentów wodnych, co jednak przy druku wielkoformatowym nie stanowi przeszkody (dla druków średnioformatowych oglądanych z bliska stosuje się zamiast pigmentowych atramentów solwentowych wodne atramenty pigmentowe).

[collapse]
Druk UV

Druk odbywa się za pomocą specjalnych tuszy utwardzanych poprzez lamy uv zaraz po wydruku. Dzięki technologii UV można wykonywać wydruki niemal na każdym materiale o dowolnej sztywności lub elastyczności, nie tracąc przy tym na trwałości wydruków. Najczęściej stosowanymi materiałami do wydruków UV są: pcv twarde, pcv spienione, plexi, hips, szkło lub blacha

[collapse]
DTP

z ang. Desktop Publishing; termin ten oznacza komputerowe przygotowanie do druku.

[collapse]
Dyspenser

Dyspensery (inaczej podajniki, lub podajniki grawitacyjne) – są to pojemniki najczesciej podłużne pionowe zawieszane lub stawiane na ladzie ktore maja zadanie eksponowac i sprzedawać promowany produkt. Przykładowe podajniki naszej produkcji można zobaczyć na TEJ stronie.

[collapse]
Euro zawieszka

Niewielki element wykonany najczęściej z bezbarwnej folii lub tektury z wyciętym standardowym okienkiem “euro” oraz taśma dwustronna, służący do doklejenia do opakować które nie maja możliwości zawieszenia ich. [przykład – TUTAJ]

[collapse]
FMCG

Produkty szybkozbywalne, dobra szybkozbywalne, produkty szybkorotujące (ang. FMCG, fast-moving consumer goods) – produkty sprzedawane często i po względnie niskich cenach. Przykładami dóbr z tej branży są artykuły spożywcze, czy środki czystości. [1]

[collapse]
Gilotyna poligraficzna

Nożyce gilotynowe (gilotyna) – narzędzie do cięcia arkuszy blachy lub plików papierów po linii prostej. Składa się z dwu przylegających do siebie noży nachylonych w stosunku do siebie pod niewielkim kątem, ułożyskowanych zawiasowo lub przesuwających prostoliniowo w ten sposób, że przecinanie materiału odbywa się stopniowo, co zmniejsza siłę potrzebną do cięcia. [1]

[collapse]
Introligatornia

Rodzaj rzemiosła lub dział przemysłu poligraficznego zajmujący się oprawieniem druków, czyli wykańczaniem materiałów schodzących z maszyny drukarskiej.

[collapse]
Krawaty produktowe

Krawaty produktowe to wiszące formy reklamowe posiadające kieszonki na produkty oraz główkę reklamową. Krawaty reklamowe produkuje się z tworzyw lub drutu. Przykłady krawatów można znaleźć na TEJ stronie.

[collapse]
lakierowanie

Lakierowanie druku jest to proces pokrywania lakierem druku. Jest to jeden ze sposobów uszlachetniania druku, czyli podnoszenia jakości lub atrakcyjności podłoża drukowego zazwyczaj pokrytego farbą drukową.

[collapse]
Laminowanie

Jest to proces powierzchniowego uszlachetniania wyrobów papierniczych i druków, przez wprasowanie folii w podłoże. Dzięki laminowaniu wydruk jest bardziej odporny na działanie czynników zewnętrznych. Folia do laminowania może być zarówno matowa jak i błyszcząca.

[collapse]
Listwy cenowe, shelflinery

Shelflinery to inaczej podłużne zadrukowane listwy gięte w odpowiedni sposób i mocowane do półki poprzez doklejane na krawędzi półki sklepowej. Shelflinery mają za zadanie wyróżnić towar na półce i przyciągnąć uwagę klienta na promowany asortyment. Wzory shelifnerow naszej produkcji mozna obejrzec na TEJ stronie.

[collapse]
Merchandising

Jest to określenie działań promocyjnych, reklamowych oraz marketingowych w miejscu sprzedaży główne poprzez wykorzystanie materiałów POS.

[collapse]
Mock-up

to słowo w reklamie ma kilka znaczeń – mock up to inaczej atrapa, pełnowymiarowy model produktu, prototyp, makieta lub wizualizacja gotowego produktu

[collapse]
OFFSET

Druk offsetowy – przemysłowa odmiana druku płaskiego, w której obraz przenoszony jest z płaskiej formy drukowej na podłoże drukowe (np. papier) za pośrednictwem cylindra obciągniętego gumą, (tzw. obciągu). Offset jest obecnie jedną z najpopularniejszych technik druku.

[collapse]
Perforacja

otwory wykonane w jakimś materiale, spełniające różne funkcje, np. ułatwienie przesuwania, odrywania, wpinania w segregator, mocowania itp. [1]

[collapse]
POS / POSM

POS (ang. point of sale) właściwie: POSM (ang. point of sales materials) – materiały stymulujące sprzedaż; sformułowanie to odnosi się do różnych rodzajów nośników reklamy typu BTL. W polskiej terminologii marketingowej przyjęło stosować się nazwę POS, jednak polskie wiodące firmy dla określenia produktów stymulujących sprzedaż używają terminu POSM[potrzebny przypis]. W USA oraz Rosji używa się również określenia POP (Point-of-Purchase). [1]

[collapse]
Raster

Raster – jest to technika sitodrukarka dająca osiągnąć różne odcienie jasności między kolorem białym a czarnym – mimo iż elementy drukujące zostały równomiernie pokryte farbą. Drukując techniką rastra możemy uzyskać przyjścia tonalne, które mamy ograniczone w przypadku zwykłego sitodruk.

[collapse]
Separatory

Sparatory czyli inaczej oddzielacze towaru – służą do organizacji miejsca na półce oraz lepszej widoczności produktów poprzez ich segregowanie i dzielenie. Sepratory moga być w wersji odłamywanej czyli z mozliwoscią skracania ich długości oraz separatory na zamówienie w indywidualnych wymiarach i kształtach. Wzory sepratorów które produkujemy moga Państwo zobaczyć na TEJ stronie.

[collapse]
Shelifner

Shelfliner innaczej listwa cenowa – podłużne zadrukowane listwy gięte w odpowiedni sposób i mocowane do półki poprzez doklejane na krawędzi półki sklepowej. Shelflinery mają za zadanie wyróżnić towar na półce i przyciągnąć uwagę klienta na promowany asortyment. Wzory shelifnerow naszej produkcji mozna obejrzec na TEJ stronie.

[collapse]
Sitodruk

Sitodruk – Jest techniką drukowania wywodzącą się z tzw. malowania szablonowego polegająca na rozprowadzaniu farby po wcześniej specjalnie przygotowanej siatce. Farba rozprowadzona po siatce odbija wzór grafiki z siatki na drukowanym materiale. Sitodruk jest wykorzystywany do drukowania jedno i wielobarwnego, również wielkoformatowego, na papierze, tekturze, foliach i płytach z tworzyw sztucznych lub metalach (Np. do produkcji: plakatów, opakowań, reklam).

[collapse]
Standy

Standy to formy reklamowe które mają za zadanie przyciągnąć oraz zainteresować prezentując promowany produkt, linie produktową lub ulotki dotyczące produktu. Standy nie maja okreslonych kształtów ani wymiarów, wykonuje sie je z tworzyw oraz kartonu zarowno w małych wymiarach np na biurko jak i dużych wolno stojących. Wzory standów które produkujemy moga Państwo zobaczyć na TEJ stronie.

[collapse]
Stopery

Stopery inaczej shelfstopery lub osłonki cenowe to różne określenia tego samego produktu. Shelfstopery zakłada się na listwy cenowe w sklepach i mają za zadanie przyciągnąć wzrok klienta na produkty które chcemy wyróżnić (promowany produkt, promocje, nowość, itd). Shelfstopery to jeden z tańszych a jednocześnie efektywniejszych produktów “point of sale”, które przekładają się bezpośrednio na zwiększenie zysków z promowanych produktów. Wzory stoperów z naszej produkcji mogą Państwo zobaczyć na TEJ stronie.

[collapse]
Stripy

Stripy reklamowe sa to pionowe paski z wycietymi haczykami do zawieszania produktow. Stripy wykonane są najczęściej z cienkiej, wytrzymałej folii pcv lub polipropylenu dzięki czemu są wielokrotnego użytku i na sklepie mogą długo służyć jeśli tylko zadbamy o regularne uzupełnianie ich produktami. Stripy reklamowe dedykowane są m.in. do ekspozycji: żywności, kosmetyków, art.przemysłowych – głównie paczki, saszetki i małe opakowania. Przykładowe stripy naszej produkcji moga Państwo zobaczyć na TEJ stronie.

[collapse]
Sztancowanie

Wykrawanie (potocznie sztancowanie) – czynność introligatorska polegająca na wykrawaniu z arkusza (lub stosu arkuszy) papieru, kartonu, tektury lub innego podobnego podłoża pożądanego kształtu wyrobu papierniczego lub poligraficznego o skomplikowanych kształtach, których nie można uzyskać za pomocą zwykłego krojenia na gilotynie introligatorskiej; jest to również jedna z metod obróbki plastycznej. Wykrawania dokonuje się za pomocą wykrojnika, którego roboczą częścią jest nóż o odpowiednio wyprofilowanym kształcie ostrza, który jest wtłaczany z dużą siłą na wylot prostopadle w podłoże. Za pomocą wykrawania można zarówno nadawać wyrobom odpowiednie kształty zewnętrzne, jak i wykonywać w nich otwory. [1]

[collapse]
Tabliczki przydrzwiowe

Tabliczki przydrzwiowe inaczej tabliczki informacyjne to 2 płytki z plexi które są połączone dystansami lub jakąś forma ramki. Informacje lub plakat umieszcza się miedzy płytkami. Dodatkowo tabliczki informacyjne można personalizować poprzez nadruk lub grawer. Tabliczki przydrzwiowe są dedykowane do zastosowań zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych. Przykłady tabliczek informacyjnych można obejrzeć na TEJ stronie.

[collapse]
Tampon druk

Tampon druk – jest to technika druku pośredniego, polegająca na nakładaniu farby drukarskiej za pomocą miękkiego, gładkiego stempla zwanego tamponem. Za pomocą tamponu o odpowiednim kształcie wykonywany jest nadruk na nierównych i nieregularnych powierzchniach. Przez dobranie odpowiedniej farby możliwe jest drukowanie na podłożach takich jak tworzywa sztuczne, guma, szkło, metal itp. Tampon druk stosuje się do wykonywania napisów na powierzchniach bardzo zróżnicowanych, od długopisów, przez części samochodowe aż po panele czołowe różnego sprzętu AGD i RTV.

[collapse]
Termoformowanie

Formowanie wtryskowe (termoformowanie) to technika formowania tworzyw sztucznych polegająca na wtryskiwaniu uplastycznionego tworzywa do formy, w której zastyga ono (zestala się) w tzw. wypraskę (kształtkę). Formowanie wtryskowe (krótko: wtrysk) jest cyklicznym procesem przetwórstwa tworzyw sztucznych w postaci granulatu. [1]

[collapse]
Tombstone

Tombstony czyli płytki plexi sklejane lub skręcane ze sobą, które służą jako statuetki, prezenty lub po prostu element identyfikacji wizualnej w sklepie czy biurze. Zarówno tombstony jak i statuetki z plexi wykonujemy w różnych formatach oraz różnych wykończeniach, np. korzystając dodatkowo z druku UV czy grawerki. Wzory tombstonów i stateutek naszej produkcji mogą Państwo zobaczyć na TEJ stronie.

[collapse]
Traye

Treye reklamowe czyli potocznie mówiąc “tacki” reklamowe są tą produkty które doskonale reklamują i przyciągają wzrok klientów na promowany towar. Zadaniem takiej tacki reklamowej jest odgrodzić produkty danej firmy od innych i jednocześnie wyróżnić się na półce wśród podobnego asortymentu. Przykładowe traye naszej produkcji mogą Państwo obejrzeć na TEJ stronie.

[collapse]
Wobblery

Wobblery reklamowe i kiwaki to dwa określenia tego samego produktu. Wobblery to niewielka reklama mocowana najczęściej na krawędziach półki lub regału. Wobblery (kiwaki) możemy być wykonywana w wielu kształtach (koło, kwadrat lub kształt indywidualny) oraz może być montowana na rożne sposoby np. za pomocą przezroczystych pasków/ramionek (dzięki którym możne się charakterystycznie “kiwać”) lub za pomocą aluminiowych “ramionek” które pozwalają ustawić wobbler pod dowolnym kątem. Wzory wobblerów i kiwaków naszej produkcji moga Państwo obejrzeć na TEJ stronie.

[collapse]